Web usage mining برای پشتیبانی E-commerce استفاده می­شود، اینجا دو جنبه وجود دارد : یکی استخراج اطلاعات درباره رقبا و دیگری کاوش اطلاعات مشتریان .

کاوش داده روی وب :

کاوش داده روی وب یک چالش اصلی در مواجه با مدیریت داده و همچنین مدیریت اطلاعات وب و Machine learning می­باشد.

داده ها و اطلاعات زیادی در وب وجود دارد ،که استخراج داده ی مفید و مناسب برای کاربران یک چالش واقعی است. هنگامی که کاربران در حال جستجو در وب هستند وب می­تواند کاملا رام باشد و کاربران داده ی مورد نیاز خود را خیلی زود به دست آورند.سوال اینجاست که چگونه این داده به اطلاعات تبدیل می­شود؟ و آیا اطلاعاتی که کاربران بدست می­آورند همان چیزی است که آنها می­خواهند؟ به علاوه راه استخراج اطلاعات ناشناخته گذشته از داده در وب چیست؟ در این قسمت ما به توضیح انواع مختلف web mining می­پردازیم.یکی از راه حلهای ساده کامل کردن ابزار داده کاوی با خود داده است. این راه حل خوبی است مخصوصا اگر داده درون یک پایگاه داده رابطه­ای باشد. بنابراین یکی از احتیاجات استخراج داده از پایگاه­ داده­های رابطه­ای ،ابزارهای داده کاوی می­باشد. این ابزارها باید واسط وب را توسعه دهند. برای مثال اگر یک interface رابطه­ای آماده شود، ابزارهای کاوش SQL-based می­توانند به پایگاه داده­های رابطه ای متصل شوند.